fredag 4 maj 2012

V. 19

Jag har valt att beskriva huvudpersonen Nora. Nora heter egentligen Elonora Hed, men kallas för Nora och hon ska snart fylla femton år. Hon beskrivs inte så mycket på utseendet i boken men om det är hon som är på framsida så har hon långt, brunt hår och blek hud. Hon verkar vara en person som tänker mycket och som man kan lita på. Hon håller också mycket saker för sig själv och verkar vara ganska blyg och försiktig. Jag skulle vilja vara vän med henne för hon verkar alltid bry sig om alla och omtänksam. Handlingen utspelar sig både i det gammla huset som Nora och hennes familj har köpt och i Stockholm. Handlingen utspelar sig kanske i slutet av 1800 talet eller i början av 1900 talet. " Nora håller andan, hon lyssnar med hela kroppen, hela själen. Och känner att att den står där också lyssnar, lika intensivt. Båda väntade de... På vad? Det vet hon inte. Men något måste det betyda. Såna här saker händer inte alla..." Jag tycker att denna meningen är väldigt konstig. Jag undrar varför hon inte bara vänder sig om och ser vem det är som står där på tröskeln. Jag undrar vem Agnes- Cecilia är och om det är den gammla tanten som gav dockan till Nora. Jag tror att Dockan är levande och kommer att berätta något hemskt för Nora om hennes föräldrar.
Konstiga ord:
Sällsam-udda, ovanlig
fenomen-konstiga händelser
Ideligen-ständigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar