torsdag 24 maj 2012

V. 21

Vem är Svea, hushållerskan?
Svea är en hushållerska med en väldigt kluven uppfattning om män. Kvinnan ska vara  mannen underlägsen, hon ska också visa mannen hans plats i hushållet.

Varför tycker Svea att Carolin så obegriplig?
 Carolin är alltid väldigt artig, så varje gång de bråkar (vilket de gör ofta), låter Carolin Svea alltid tala sina argument till punkt innan hon kommer med sina egna, vilket gör (som jag sagt tidigare) att Svea tror att Carolin håller med. Detta betyder att Svea blir alltid lika överraskad när hon hör Carolins svar.
Carolin och Svea har helt olika personligheter, och har svårt att komma överens.

Vem är Carolin, kan hon vara huvudpersonen?
Carolin är inte huvudpersonen, men hon är en väldigt viktig person i handlingen.

Varför hade Carolin klippt av sig sina flätor på natten när Nadja såg henne?

Detta kan jag inte säga utan att avslöja slutet.

Är det något speciellt med henne?
Räknar man en lite udda personlighet som "något speciellt" så ja.

Är det som Nadja tror att det är, att Carolin kan trolla?
Detta kan jag inte heller säga utan att avsluta sanningen.

Berta har inte förändrats särskilt mycket under berättelses gång vad jag kan avgöra.
"Skuggan över stenbänken" stämde inte med mina förväntningar. Jag hade faktiskt ganska låga förväntningar, men denna boken var faktiskt ganska spännande.
När Carolin och Berta ska hjälpa Edvin, så kände jag att jag skulle göra samma sak och jag var med i boken.
"Spännande" och "Överraskande" är de två orden jag skulle välja om jag bara fick välja två  ord.
Den här boken fick mig att bara vilja läsa vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar