onsdag 9 maj 2012

V. 19

Jag har valt Nadja. Hon är liten, och yngst i familjen. Nadja tycker väldigt mycket om Carolin, och försöker alltid att hjälpa till, men enligt Svea, så "passar det sig inte", vilket betyder att Nadja hjälper till i smyg i stället. Hon är väldigt lättskrämd, och blir väldigt uppskakad när det står i tidningen att Titanic har sjunkit ner på havets botten. Nadja går ofta i sömnen, och en natt så hade hon tagit sig upp för trappan och skrikit. Carolin och Olsen, som var hos familjen vid denna tidpunkt för att sy kläder till familjen, stod och försökte lugna henne, men Nadja verkade inte höra dem. Hon hade skrikit:
"Jag vill inte dö! Rädda mig! Hjälp! Hjälp!"
Alla i familjen förstod att hon drömde att hon var med på Titanic. Det hade skrämt henne så mycket. Jag tycker om Nadja för att hon är hjälpsam och lojal.
Jag skulle vilja vara vän med Nadja, för att hon är väldigt lojal, och är inte den som skulle vara elak mot någon.
Handlingen utspelar sig år 1912 och alla är väldigt uppskakade efter Titanic, i Sverige.

"I stället brukar jag döva den genom att ställa mig med ansiktet mot solen och vänta tills ögonlocken känns som förgyllda av sol." s. 169
Detta kan jag själv göra då och då. När man känner sig lite kall ställer jag mig ofta i solen och blundar för att få värme från solen.

"Men jag var inte så säker på att hon verkligen hade glömt den. Hon visste att jag tyckte särskilt mycket om den vasen. Blommor blev vackra i den. Särskilt vitsippor." s.188
Hur kom det sig att blommor blev extra vackra i den vasen? Blommor är ofta väldigt vackra redan innan, så vad var det som gjorde den här vasen så speciell?

Varför hade Carolin klippt av sig sina flätor på natten när Nadja såg henne? Är det något speciellt med henne? Är det som Nadja tror att det är, att Carolin kan trolla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar