fredag 27 april 2012

V.17

Bertas familjs nya husa har kommit. Hon blev rekommenderad av "Farmor", för att Bertas mamma hade tröttnat på husor som inte tog egna initsiativ. Och i Farmors brev hade det stått att Carolin, som husan hette, var "en självständig flicka", och Bertas mamma hade tyckt att det var lovande.
Berta är alltid väldigt artig, och varje gång hushållerskan Svea grälar med henne, så låter Carolin alltid Svea att prata till punkt, vilket gör att Svea tror att Carolin håller med, och blir alltid lika överraskad när Carolin kommer med motargument. Annat än det, så är Carolin väldigt omtyckt i hushållet.
Jag tycker att boken är väldigt mystisk, och spännande. Den är skriven på ett bra sätt som gör att man bara vill läsa vidare. Boken är skriven i "Jag-form" eller första person, som det också kan kallas, så berättaren är Berta.
Vem är Carolin? Varifrån kommer hon? Varför smiter hon ut sent på natten, och kommer hem tidigt på morgonen? Dessa frågor är jag ganska säker på att jag kommer få svar på under tiden jag läser.
Jag tycker att Carolin verkar rolig. Hon är hemlighetsfull, men är alltid munter, och det är svårt att vara sur när hon är i närheten. Svea tycker jag däremot inte om särskilt mycket. Hon verkar så befallande, och jag gillar inte riktigt att hon är så sträng mot barnen i familjen. Jag har inte hittat någon liknelse än, men det kanske kommer längre fram i boken.

"Därmed lämnade Svea rummet, men i förbifarten gav hon mamma en blick som tydligt sade ifrån om, att för detta fick mamma bära ansvaret. Svea tvådde sina händer." s. 14

Detta visar varför jag inte riktigt gillar Svea. Hon tar på sig ansvaret på allt, men om det visar sig att hon inte klarar av det låtsas hon inte om att hon tog ansvar för det, men ofta klarar hon av det. Men här ville hon inte ens försöka.


" - Jag ska öppna åt dig. Men du ska låta mig försvinna innan du kommer ut ur garderoben. Lova det!" s. 68

Jag undrar varför Carolin inte ville bli sedd. Det är ju något hon döljer, men vad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar