tisdag 24 april 2012

V. 17

Om jag ska sammanfatta hela boken (det som jag har läst) så är det Malin som är 18 år, hoppat av 3:dje året på gymnasiet för att resa. När hon en dag hittar sitt gamla skriv, på det står de "PRIVAT, OBS, MALINS". När Malin reser läser hon och skriver och på planet börjar hon läsa hennes gamla dagbok det första kapitlet handlar om vad alla heter i hennes klass. Deras personligheter, hur gamla och det som hon kallar övrigt beskrivs. Så man kan säga att det utspelar sig på ett plan i verkligheten men i boken på en skolgård, eller klassresan då. De andra kapitlet handlar om en som heter Emelie, hon är kär i Elliot och hon drömmer om att bli tillsammans med honom, men hon är så blyg så hon vågar inte fråga honom. . .
Alla i klassen ska med på klassresan utom coolingen i klassen; Marcus han vågar inte sova borta men han skyller på att det är töntigt med discon, övernattning, leka och vara med den töntiga klassen på sin fritid.
Jag tycker om boken än så länge den är lättläst (med orden) och man faller sig liksom in i boken eftersom det händer saker hela tiden. Det är roligt att läsa den men det kommer lite äckliga ord emellanåt.
Jag har två frågor, kommer Elliot och Emelie bli tillsammans under resan? Kommer Vad kommer Marcus göra när de andra är borta? Malin som berättar allt i boken beskriver väldigt bra. Jag gillar nog alla utom Marcus eftersom han alltid ska vara cool och försöka överbevisa att han är bäst jämt och ständigt. Författaren Moni Nilsson har inte skrivit ned några liknelser än så länge.

"De hade delat in sig i olika arbetsgrupper, och hennes grupp hade de bara fått ihop trehundra kronor var av de tusen de måste få in. Ändå hade de slitit som djur. Bakat, pantat och sålt kakor." S. 25-26

Jag undrar varför inte det fick in tusen kronor om det hade "slitit som djur"? I texten beskrivs det ju som om dom hade slitit mer än dom andra grupperna.

"Nu måste jag sluta för Emelie ringde. Hur kan man vara så sprattlig inför en vanlig klassresa som hon?"


Jag undrar varför det här ska bli extra kul för Emelie? Har hon aldrig vart på en klassresa?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar